At flest mulig av oss er i lønnet arbeid, betyr høyere skatteinntekter til staten og kommunene. Dette er et gode for samfunnet på flere måter:
To da većina od nas ima plaćeni rad znači viša porezna primanja za državu i opštine. Ovo je dobra stvar za društvo na mnogo načina:
Siden slutten av 1960-tallet har Norge vært en oljenasjon. En oljenasjon er et land der olje og oljeindustri er en viktig næring. Den norske staten tjener mye på eksport av olje og gass.
Inntekter fra olje- og gassproduksjon er med på å betale for velferdssamfunnet. Omtrent en fjerdedel av de offentlige utgiftene blir dekket av disse inntektene. Resten av de offentlige utgiftene blir dekket av skatter og avgifter.
Det er ikke bare samfunnet som nyter godt av at vi er i arbeid. For de fleste voksne mennesker er det å ha en jobb å gå til et gode.
Norveška je krajem šezdesetih postala naftna nacije. Pod naftnom nacijom se podrazumijeva da je važan put privrede zemlje nafta i naftna industrija.
Prihodi od proizvodnje nafte i plina doprinose plaćanju za formiranje dobrog socijalnog sistema. Otprilike jedna četvrtina od javnih izdataka se pokriva ovim prihodima. Ostatak javnih izdataka pokrivaju porez i naknade.
Društvo nije jedino koje ima koristi od toga što smo u radnom odnosu. I za većinu odraslih ljudi je dobro imati posao.
Arbeid kan gi oss:
Rad nam može dati:
For 150 år siden var jordbruk, skogbruk og fiske de viktigste næringene i Norge. Mye har forandret seg siden da. På slutten av 1800-tallet ble det bygd fabrikker, og mange flyttet til byene og begynte å jobbe i industrien. I løpet av den første halvdelen av 1900-tallet ble det skapt mange nye industriarbeidsplasser. Samtidig reiste mange nordmenn til USA og bosatte seg der.
Prije 150 godina su poljoprivreda, šumarstvo i ribolov bile najbitnije privredne grane Norveške. Dosta toga se promijenilo od tada. Krajem 19.stoljeća izgrađene su fabrike, i mnogi su se preselili u gradove gdje su počeli raditi u industriji. Tokom prve polovice 20. stoljeća stvoreno je mnogo novih radnih mjesta u industriji. Istovremeno su mnogi Norvežani otputovali u Ameriku i tamo se nastanili.
I 1950 jobbet 20 prosent av befolkningen med jordbruk. I dag har denne andelen gått ned til under tre prosent. Likevel produseres det mer matvarer i Norge enn før. Dette skyldes i stor grad at vi i dag har maskiner som gjør det lettere og mer effektivt å arbeide med jordbruk. I løpet av de siste 30 årene har det igjen skjedd store forandringer i arbeidsmarkedet i Norge. Det har blant annet vært en sterk tilbakegang i antallet som jobber i industrien.
U 1950-toj bavilo se 20 posto stanovništva zemljoradnjom, a danas je ovaj dio spao na samo tri posto. Ipak proizvodi se više prehrambenih proizvoda u Norveškoj nego ranije, u velikom stupnju zahvaljujući tome što mi danas imamo mašine koje nam olakšavaju i unapređuju posao u poljoprivredi. U toku posljednjih 30 godine su se desile velike promjene na radnom tržištu u Norveškoj. Došlo je, između ostalog, do velikog pada broja radnika u industriji.
Etter at det ble funnet olje i Nordsjøen på slutten av 1960-tallet, ble olje- og gassproduksjon en viktig del av den norske industrien. Olje og gass har betydd mye for norsk økonomi. Det vil fortsatt bety mye for Norge, selv om det fremover også vil være fokus på et grønt skifte på grunn av klimautfordringene.
I dag finner vi de fleste jobbene i serviceyrkene. Det betyr at den som vil ha jobb i Norge, har gode sjanser til å få jobb i for eksempel butikk, helsevesenet, skole og barnehage eller innenfor persontransport. Mange vil også kunne finne arbeid i yrker som har med utvikling av ny informasjonsteknologi å gjøre.
Nakon što je pronađena nafta u Nordsjøen (Sjevernom moru), krajem šezdesetih godina, naftna i plinska proizvodnja je postala veliki dio norveške industrije. Nafta i plin znače mnogo za norvešku ekonomiju.
Danas ima potrebe za radnicima u uslužnim granama. Oko 1,8 miliona ljudi radi u uslužnom sektoru. To znači da onaj koji želi posao u Norveškoj ima velike šanse da dobije posao u, na primjer, prodavnici, zdravstvo, školi i obdaništu, ili unutar putničkih transportnih poduzeća. Mnogi će također moći naći posao u strukama koje se bave sa razvojem nove informativne tehnologije.
Arbeidslivet i Norge blir styrt av mange lover og avtaler, for eksempel arbeidsmiljøloven og ferieloven.
Politikerne på Stortinget vedtar lovene, mens arbeidsgivere og arbeidstakere blir enige om avtaler gjennom fagforeningene sine.
Lovene gjelder for alle arbeidsgivere og arbeidstakere, mens avtalene gjelder for bestemte yrkesgrupper.
Radni život u Norveškoj upravlja se mnogim zakonima i dogovorima, na primjer, Zakon o radnom odnosu i Zakon o godišnjem odmoru.
Političari u Parlamentu donose zakone, dok se poslodavci i uposlenici slože o dogovorima preko svojih sindikate.
Zakoni važe za sve poslodavce i uposlenike, dok ugovori važe za određene stručne grupe.
Eksempler på lovbestemte rettigheter:
Primjeri nekih od zakonski određenih prava:
Arbeidsmiljøloven er en viktig lov som gjelder alle arbeidstakere i Norge. Alle arbeidsgivere og arbeidstakere må følge denne loven. Arbeidsmiljøloven handler blant annet om:
Zakon o radu je bitan zakon koji važi za sve uposlenike u Norveškoj. Svi uposleni i poslodavci moraju pratiti ovaj zakon. Zakon o radnom odnosu između ostalog govori o:
Arbeidsgiveren har hovedansvaret for arbeidsmiljøet på arbeidsplassen, mens arbeidstakeren har ansvar for:
Poslodavac ima glavnu odgovornost za radnu sredinu na radnom mjestu, dok uposlenik ima odgovornost za:
sier blant annet noe om
Ferieloven er en såkalt minimumslov. Det betyr at noen arbeidstakere har enda bedre avtaler enn det loven sier, men ingen har dårligere.
govori između ostalog nešto o tome:
Zakon o godišnjem odmoru je jedan takozvani minimalni zakon. To znači da neki uposleni imaju bolje ugovore nego ono što zakon govori, ali niko nema lošije.
For å skape et godt miljø på arbeidsplassen må arbeidsgiveren og arbeidstakerne samarbeide om de ulike avtalene. I norsk arbeidsliv er det derfor tilrettelagt for medbestemmelse og bedriftsdemokrati på flere måter. Den enkelte arbeidstakeren skal bli hørt og få være med å tilrettelegge sin egen arbeidssituasjon. Gjennom fagforeningen deltar de ansatte i drøftinger og får informasjon om virksomheten.
Da bi se stvorila jedna dobra sredina na radnom mjestu, poslodavac i uposlenici moraju surađivati oko raznih sporazuma. U norveškom radnom životu je na mnoge načine prilagođeno da uposlenici mogu sudjelovati, i za poslovnu demokraciju. Svaki pojedini uposlenik ima pravo da iskaže svoju želju, a i da učestvuje u prilagođavanju svoje radne situacije. Kroz sindikate mogu radnici učestvovati u raspravama i dobiti informaciju o djelatnosti.
Større bedrifter er pålagt å sørge for helse-, miljø- og sikkerhet (HMS) på arbeidsplassen. Dette arbeidet skal organiseres og følges opp av både en representant for de ansatte og en representant for ledelsen.
LO er den største arbeidstakerorganisasjonen.
NHO er den største arbeidsgiverorganisasjonen.
Veća poduzeća su obavezna da osiguraju bezbjednost / sigurnost na radnom mjestu (HMS). Ovaj rad će se organizirati i pratiti i od strane jednog predstavnika uposlenih i od strane predstavnika administracije poslodavca.
Državna organizacija LO je najveći sindikat zaposlenih.
Glavna privredna organizacija NHO je najveći sindikat poslodavaca.
Det er et mål at flest mulig er i arbeid. I Norge er arbeidsledigheten relativt lav. Du kan lese mer om arbeidsledigheten på nettsidene til Statistisk sentralbyrå:
Se SSBs nettside om Arbeidsledighet.
Cilj je upošljavanje što više ljudi. U Norveškoj je stopa nezaposlenosti relativno niska. Više o nezapolsenosti možete pročitati na internet stranicama Centralnog statističkog biroa (Statistisk sentralbyrå): www.ssb.no/arbeid-og-lonn?de=Arbeidsledighet
Den norske staten bruker store ressurser hvert år på tiltak for å skape eller opprettholde arbeidsplasser. Her er noen eksempler på slike tiltak:
Država Norveške koristi mnogo sredstava svake godine na mjere koje utiču na stvaranje ili održavanje radna mjesta. Evo nekoliko primjera takvih mjera:
Det offentlige bruker mye penger gjennom Nav på forskjellige arbeidsmarkedskurs. Disse kursene skal være med på å kvalifisere deltakerne til å komme i arbeid. I tillegg får deltakerne dagpenger eller individstøtte når de går på slike kurs. Nav kan gi lønnstilskudd. Det betyr at de spleiser på lønnsutgiftene med en arbeidsgiver i en periode hvis det kan gjøre at en arbeidssøker blir ansatt fast eller midlertidig
Javna služba koristi dosta novčanih sredstava kroz Nav na razne kurseve o radnom tržištu. Ovi kursevi treba da doprinesu kvalifikaciji ili upošljavanju učesnika kursa. U dodatku, učesnici dobivaju dnevnu novčanu naknadu ili pojedinačnu potporu kad idu na takve kurseve. Nav može doprinijeti plati. To znači da Nav, u jednom periodu, dijeli izdatke plate sa poslodavcem ako će to doprinijeti da učesnik kursa bude stalno ili privremeno zaposlen.
Nav samarbeider med mange arbeidsgivere om en avtale om inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen). Tanken bak denne avtalen er blant annet at
Nav surađuje sa mnogim poslodavcima u sporazumu o uključivanju u radni život (IA-sporazum). Ideja ovog sporazuma je, između ostalog
Alle nyankomne flyktninger i Norge får tilbud om introduksjonsprogram fra kommunen de bor i. De som deltar i introduksjonsprogrammet, får gratis opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Mange er i språkpraksis eller arbeidspraksis i forskjellige bedrifter i løpet av programmet. Hensikten med introduksjonsprogrammet er at deltakeren skal kvalifisere seg til å komme i arbeid eller til å ta videre utdanning. Introduksjonsprogrammet varer vanligvis i to år på full tid, og deltakerne får introduksjonsstønad for å delta.
Sve novopristigle izbjeglice u Norveškoj dobiju ponudu o introdukcijskom programu od općine u kojoj stanuju. Oni koji učestvuju u introdukcijskom programu dobiju besplatnu obuku norveškog jezika i poznavanja društva. U toku programa mnogi su na praksi radi učenja jezika ili radnoj praksi u raznim preduzećima. Svrha sa introdukcijskim programom je da se učesnik kvalificira za posao ili obrazovanje. Introdukcijski program uobičajeno traje dvije godine, puno vrijeme, a učesnici dobivaju novčanu potporu za učestvovanje.
Personer som har vært uten arbeid i lang tid, og som er avhengige av økonomisk sosialstøtte, kan få tilbud om å delta i et kvalifiseringsprogram gjennom Nav. Kvalifiseringsprogrammet skal gi hver deltaker tilpasset opplæring og arbeidstrening slik at han eller hun lettere skal kunne komme i arbeid. Kvalifiseringsprogrammet varer vanligvis i inntil ett år på full tid, og deltakerne får kvalifiseringsstøtte for å delta.
Bedrifter kan få økonomisk hjelp til å sette i gang kurs for ansatte som trenger mer opplæring i lesing, skriving, regning, muntlig, ikt og norsk eller samisk. På denne måten kan ansatte bli kvalifisert til både å holde på den jobben de har, og å søke andre jobber.
Osobe koje su bile bez posla dugo vremena i koje su ovisne o ekonomskoj socijalnoj potpori, mogu dobiti ponudu da učestvuju u kvalifikacijskom programu putem Nav-a. Program kvalifikacije će svakom učesniku dati prilagođenu obuku o radu, tako da učesnik lakše može stupiti u rad. Program kvalifikacije uobičajeno traje najduže godinu dana, puno vrijeme, a učesnici dobivaju dodatak za učestvovanje.
Preduzeća mogu dobiti ekonomsku pomoć da bi započeli kurs za uposlene kojima treba više obuke u čitanju, pisanju, matematici i korištenju kompjutera. Na ovaj način uposleni može biti kvalificiran, i da na taj način zadrži posao koji ima ili traži drugi posao.
Mange forskjellige yrkesgrupper må til for at det norske velferdssamfunnet skal kunne fungere.
Her er noen eksempler:
Norveška ima potrebu za raznim strukama da bi društvo socijalnog staranja moglo funkcionirati.
Evo nekoliko primjera:
De fleste som jobber med utdannings- og helsetilbud i Norge, er offentlig ansatt. Det betyr at de jobber i staten, fylkeskommunen eller kommunen. Det offentlige kjøper også noen ganger forskjellige tjenester fra private firmaer. Et eksempel på dette er fastlegeordningen, der kommunen og staten betaler tilskudd til private leger.
Većina onih koji rade na ponudama obrazovnog i zdravstvenog sektora u Norveškoj je zaposlena u javnoj službi. To znači da rade u državnoj službi, Županijskom vijeću ili općini. Ponekad, javna služba kupuje razne usluge od privatnih firmi. Jedan primjer ovoga je uređenje o osobnom doktoru, gdje općina i država plaćaju dodatak privatnim doktorima.
Ca. 30 % av de yrkesaktive i Norge i dag jobber i det offentlige.
Oko 30 % radno sposobnih u Norveškoj radi u javnoj službi.
Selv om arbeidsledigheten i Norge er lav, kan det være stor konkurranse om ledige jobber. Den som vil ha en jobb, må selv være aktiv. Det er viktig å bruke kontakter og nettverk, og vise at du er interessert i å jobbe. Mange ledige jobber blir annonsert på nett eller i avisen.
Når man har funnet en jobb man har lyst på, må man skrive en søknad og levere en cv. En cv skal fortelle hvem du er, hva slags utdanning du har og hva du har gjort. Det er viktig å bruke tid på å lage en god søknad slik at du kanskje blir bedt om å komme på et intervju hos arbeidsgiveren.
Før man skal på intervju, bør man forberede seg godt. Man må skaffe seg informasjon om bedriften. Kanskje man kan lese om bedriften på Internett, eller kanskje man kan spørre noen som kjenner bedriften?
Tenk også gjennom hva man vil svare på ulike spørsmål. Hva vil arbeidsgiveren spørre om? Hva vil man svare?
Iako je stopa nezaposlenost u Norveškoj niska, može da postoji velika konkurencija prilikom konkuriranja za radno mjesto. Onaj koji želi posao mora sam biti aktivan. Bitno je koristiti kontakte i mrežu, te pokazati interesovanje za rad. Oglasi za radna mjesta se mogu naći na Internetu ili u novinama.
Kada ste pronašli posao koji želite, morate napisati zahtjev i predati CV koji govori ko ste Vi, koju vrstu obrazovanja imate i čime ste se do sada bavili. Bitno je koristiti dosta vremena i napraviti dobar zahtjev tako da Vas poslodavac možda i pozove na intervju.
Prije intervjua se treba dobro pripremiti i Pronaći informacije o preduzeću. Možda možete o preduzeću čitati na Internetu ili se raspitati kod nekoga ko poznaje preduzeće.
Također razmislite o tome što ćete odgovoriti na razna pitanja. Šta mislite, o čemu vas poslodavac može pitati? Što ćete vi odgovoriti?
En jobbsøknad inneholder disse punktene:
Det er vanlig å levere søknader elektronisk på nett eller via e-post.
Molba za posao sadržava ove tačke:
Uobičajeno je predati molbu elektronski putem Interneta, ili e-pošte.
En cv er et dokument som gir en kortfattet oversikt over utdanningen og arbeidserfaringen din. En cv inneholder gjerne disse punktene:
Jedan cv je jedan dokument koji daje sažet pregled tvog obrazovanja i radnog iskustva. CV treba da sadrži ove tačke:
I Norge er det vanlig å snakke om årslønn. Gjennomsnittlig brutto årslønn for heltidsansatte ligger rundt 500 000 kroner i året. Kvinner tjener i gjennomsnitt rundt 85 prosent av det menn tjener. Se SSBs nettside: Lønn, alle ansatte.
Det er vanlig å få utbetalt lønn på en fast dato én gang i måneden. Nettolønnen blir satt rett inn på arbeidstakerens bankkonto. Arbeidstakeren får også en lønnsslipp som viser hvor mye han eller hun har tjent, og hvor mye han eller hun er trukket i skatt av arbeidsgiver.
Det er arbeidsgiverens plikt å trekke skatt fra arbeidstakerens bruttolønn før lønnen blir utbetalt. Arbeidsgiveren overfører skattepengene til det offentlige.
U Norveškoj je uobičajno govoriti o godišnjoj plaći. Prosječna bruto godišnja plaća za sve zaposlene u punom radnom odnosu je 500 000 kruna godišnje (2011).Žene zarađuju u prosjeku 85 posto od onoga koliko muškarci zarađuju www.ssb.no/befolkning/statistikker/fobhusinnt.
Uobičajeno je dobiti isplaćenu plaću određenog datuma jednom mjesečno. Neto plaća bude uplaćena direktno na bankovni račun uposlenog. Uposlena osoba također dobiva platni izvještaj koji pokazuje koliko je ona zaradila i koliko je platila poreza.
Dužnost poslodavca je da odbije porez od bruto plate uposlenika prije nego plata bude isplaćena. Poslodavac uplaćuje porezni novac javnoj službi.
Den norske samfunnsmodellen er helt avhengig av at innbyggerne betaler forskjellige skatter og avgifter. Skatter og avgifter finansierer blant annet velferdsgodene våre. Alle arbeidstakere i Norge betaler skatt til kommunen de bor i og til staten. Arbeidsgivere betaler også skatt til kommune og stat.
Hvor mye skatt hver enkelt arbeidstaker betaler, varierer. Generelt kan vi si at jo høyere inntekt personen har, jo høyere prosentandel betaler han eller hun i skatt. Men utgifter som for eksempel hvor mye renteutgifter vi har på lån, hvor mye vi betaler til barnepass, og hvor høye reiseutgifter vi har til jobben, er også med på å bestemme hvor mye skatt vi skal betale. I gjennomsnitt betaler en arbeidstaker ca. 25 prosent av bruttolønnen sin i skatt.
Norveški društveni model ovisi o tome da stanovništvo plaća razna poreze i naknade. Porezi i naknade financiraju, između ostalog i naše dobrobiti socijalnog uređenja. Svi uposlenici u Norveškoj plaćaju porez opštini u kojoj stanuju, a i državi. Poslodavci također plaćaju porez opštini i državi.
Koliki porez svaki pojedini uposlenik plaća varira. Općenito možemo reći da što veći prihod osoba ima, to veći postotni dio poreza plaća. Ali izdatci kao što su: koliko visoke kamatne izdatke imamo na podignute kredite, koliko plaćamo za čuvanje djece, koliko velike putne izdatke za posao imamo, također odlučuju koliki porez ćemo plaćati. U prosjeku, jedan uposlenik, plaća oko 25% od svoje bruto plate.
Alle som jobber, må ha skattekort. Skattekort bestiller du på Skatteetaten.
Svi koji rade, moraju imati poreznu karticu. Porezna kartica se može poručiti na Skatteetaten.
Alle som får utbetalt lønn, skal få en lønnsslipp. Lønnsslippen er en kvittering på betalt skatt.
Svima kojima se isplaćuje plata, dobivaju platni izvještaj. Platni izvještaj je potvrda da je porez plaćen.
Dette er lønnen du får før skatt.
To je plata prije nego što je porez, penziona / mirovinska uplata i drugo odbijeno od plate.
Dette er lønnen du får utbetalt etter at skatt, pensjonsinnbetaling og annet er trukket fra.
To je plata nakon što je porez, penziona / mirovinska uplata i drugo odbijeno. (uplaćeni novac na račun).
Svart arbeid er ulovlig og regnes som økonomisk kriminalitet. Både arbeidsgivere og arbeidstakere kan bli straffet for svart arbeid.
Svart arbeid er umoralsk. En arbeidstaker som ikke betaler skatt, bidrar ikke til fellesskapet. På denne måten er det å arbeide svart nesten det samme som å stjele fra de andre i samfunnet.
Hvert år mister staten mange millioner kroner i skatteinntekter, arbeidsgiveravgifter og trygdeavgifter på grunn av svart arbeid. Dette er penger som skulle ha vært med på å betale for velferdssamfunnet.
Rad na crno je nezakonit. I poslodavci i uposlenici mogu biti kažnjeni za ekonomski kriminalitet pri radu na crno.
Raditi na crno je nemoralno. Jedan uposlenik koji ne plaća porez ne doprinosi zajednici. Na ovaj način je raditi na crno isto kao i krasti od drugih pripadnika društva.
Svake godine država izgubi mnoge milione kruna na utaji poreza, doprinosa poslodavaca i osiguranja zbog rada na crno. Ovo je novac koji je trebao doprinijeti društvu socijalnog staranja.
I tillegg til å være ulovlig og umoralsk kan svart arbeid få store økonomiske og andre konsekvenser for arbeidstakeren:
Pored toga što je nedozvoljen i nemoralan, rad na crno može prouzrokovati velike ekonomske i druge posljedice za uposlenog:
Å arbeide svart betyr å jobbe uten kontrakt og uten å betale skatt. Arbeidsgiveren betaler heller ikke arbeidsgiveravgift eller trygdeavgift for arbeidstakeren.
Raditi na crno znači raditi bez ugovora i bez plaćanja poreza. Poslodavac ne plaća ni doprinose ni osiguranje za zaposlenog.