B2 skriftlig. Hoveddel – Argumentering. Setningen som passer til ARGUMENTERING Dessuten er det… Dessuten er det på tide å snakke åpent om problemer som (helse, relasjoner i familie, vennskap,barnasoppvekst,natur og miljø, syke, klimaendringer, barn og mobbing på skole, sosiale problemer, likestilling, politiske utfordringer, innvandring) er. Det er poenget! Andre setninger som kan passe godt til ARGUMENTERING, også: Bruk tekstbindende elementer når du øver til prøven. Det setter kontrolører pris på. Som for eksempel: siden – derfor – fordi Siden situasjon med ( forurensning, skilsmisse, syke, eldre ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) er dårlig, må vi gjøre noe med det, så snart som mulig. derfor – Situasjon med ( forurensning, skilsmisse, syke, eldre ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) er dårlig. Derfor vil jeg si at vi må gjøre noe rundt dette, så fort som mulig. stadig- Stadig flere mennesker forstår problematikken rundt (natur og miljø, familie, helse, våre nære, arbeidere fra utlandet, barna våre, teknologisk progress, assimilering, likestilling, internett og sosiale medier). å være knyttet til (med), relatert til, koblet med, angående, verørende – ( Forurensning, skilsmisse, syke, eldre, ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) er knyttet mest til den moderne livstilen vår som har sine fordeler og ulemper. gjør at – Det gjør at situasjon med ( forurensning, antall skilsmisse, syke, eldre, ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) blir stadig verre. bortsett fra – Ingen er engasjert i dette problemet rundt (forurensning, skilsmisse, syke, eldre, ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) bortsett fra få mennesker, fagfolk og eksperter som gjør sitt beste for å hjelpe (natur og miljø, familie, syke, eldre, arbeidere fra utlandet, barna våre, teknologisk progress, med assimilering, med likestilling, barna med internett og sosiale medier). Situasjon med … Situasjon med ( forurensning, skilsmisse, syke, eldre, ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) er ganske dårlig. Derfor bør … Derfor bør vi gjøre noe rundt ( forurensning, skilsmisse, syke, eldre ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) , så fort som mulig. Dessuten er det… Dessuten er det på tide å snakke åpent om problemer som (helse, relasjoner i familie, vennskap ,barnasoppvekst, natur og miljø, syke, klimaendringer, barn og mobbing på skole, sosiale problemer, likestilling, politiske utfordringer, innvandring) er. likevel … Likevel tas ikke utfordring med ( forurensning, skilsmisse, syke, eldre, ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) alvorlig nok til å løse disse problemene rundt (natur og miljø, familie, helse, våre nære, arbeidere fra utlandet, barna våre, teknologisk progress, assimilering, likestilling, internett og sosiale medier), en gang for alltid. hvis – dersom – om Hvis vi ikke gjør noe med( forurensning, skilsmisse, syke, eldre, ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) kan dette ha alvorlige konsekvenser i nær fremtid. Egentlig vil … Egentlig vil jeg si at (natur og miljø, familie, helse, våre nære, arbeidere fra utlandet, barna våre, teknologisk progress, assimilering, likestilling, internett og sosiale medier ) er kjempeviktig for hele menneskeheten fordi vi ønsker samfunnet og verden uten de store problemene rundt ( forurensning, skilsmisse, syke, eldre, ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier). Få tilgang til hele kurset, fra hvor som helst i Verden ! Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Universelle setninger. Instant resultat ! Garantert suksess ! Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Universelle setninger. Øv på disse temaene og prøv å implementere våre universelle setninger: BØR FORELDRE VELGE NÅR BARN SKAL BEGYNNE PÅ SKOLEN? ……………. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger BØR RØYKING BLI FORBUDT UTENFOR OFFENTLIGE STEDER? ……………. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger HVA SYNES DU OM DEN MIDLERTIDIGE ANSETTELSESFORMEN? ……………. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger BØR UNGE BO SAMMEN MED SINE FORELDRE ETTER AT DE HAR FYLT 20 ÅR? ……………. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger MYNDIGHETENE FJERNER AVGIFT PÅ SUKKERVARER. ER DET BRA ELLER NEI? ……………. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger Få tilgang til hele kurset, fra hvor som helst i Verden ! Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Universelle setninger. Instant resultat ! Garantert suksess ! Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Universelle setninger. BØR VI FJERNE RELIGIØSE FRIDAGER i NORGE? Norge har mange offentlige fridager knyttet til kristne høytider, for eksempel jul, påske og pinse. Samtidig er det stadig færre som er kristne i Norge. Det har blitt foreslått å fjerne de religiøse fridagene og heller gi hver ansatt et visst antall fridager som de kan bruke når de vil. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger BØR VI GJØR NORSK NATUR TRYGGERE? Turistnæringen i Norge fokuserer på vill, vakker og uberørt natur. De siste årene har en del turister værtutsatt for ulykker på sjøen, ved fosser og på fjelltopper i Norge. Noen mener at man i større grad børsette opp gjerder og skilt som advarer om farer, andre mener at dette vil ødelegge naturen, og at turister må ta ansvar for seg selv. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger FOR STOR FRIHET HOS UNGE MENNESKER I NORGE. Mange påstår at barn har for stor frihet i Norge. Bør foreldrene har mer kontroll over barna sine eller friheten er det viktigste for barna. Fortell meningen om saken og begrunn den godt ! Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger YRKER I NORGE SOM ER I DEFISITT. Bedrifter i Norge trenger flere folk. De mangler 60.000 arbeidere. Det viser undersøkelse fra etaten som heter NAV. Bedrifter i Norge mangler snekkere, rørleggere, elektrikere og montører. Helse og omsorg sektor trenger også mange faglige arbeidere. Alt dette viser tallene fra NAV. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger KLIMAENDRINGER OG KONSEKVENSER PÅ PLANETEN VÅR. Vi forurenser mye at det er faktum. Samtidlig leder det til store endringer i klima. Fortell din mening om saken og begrunn holdningen din. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger BØR DEN NORSKE SKOLEN INNFØRE KARAKTERER FRA 5. KLASSE PÅ BARNETRINNET? I dag får ikke norske skoleelever karakterer før de begynner på ungdomsskolen. Mange mener at dette er en av grunnene til at norske elever får relativt dårlige resultater på internasjonale tester. Norske elever ligger imidlertid på topp internasjonalt når det gjelder trivsel på skolen. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger ROBOTER I HELSESEKTOREN. Hva mener du om saken? Er det etisk forsvarlig? Er det ok med roboter som serverer forkost til gamle mennesker? Er det ok med roboter under operasjoner? Skriv din mening om saken og argumenter meningene dine godt. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger BØR NORSKE FORELDRE BLI STRENGERE? Mange mener at norske barn oppdrass for fritt i dag, at de er bortskjemte, får lov til for mye, og at det ikke stilles store nok krav til dem. Andre mener at det er vanskeligere å være barn og ungdom i dag enn tidligere. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger FARE FOR CORONA VIRUS PANDEMI. En virus som er opprinnelig fra Kina har smittet allerede 170.000.000 mennesker og 350.000 døde per dags dato. Mange land setter i gang forskjellige tiltak til å stanse epidemi. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger BØR TIGGING BLI FORBUDT? Skriv din mening om sak å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger ASSIMILERING OG INTEGRERING I NORGE. I dage

B2 skriftlig. Hoveddel – Argumentering. Setningen som passer til ARGUMENTERING Dessuten er det… Dessuten er det på tide å snakke åpent om problemer som (helse, relasjoner i familie, vennskap,barnasoppvekst,natur og miljø, syke, klimaendringer, barn og mobbing på skole, sosiale problemer, likestilling, politiske utfordringer, innvandring) er. Det er poenget! Andre setninger som kan passe godt til ARGUMENTERING, også: Bruk tekstbindende elementer når du øver til prøven. Det setter kontrolører pris på. Som for eksempel: siden – derfor – fordi Siden situasjon med ( forurensning, skilsmisse, syke, eldre ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) er dårlig, må vi gjøre noe med det, så snart som mulig. derfor – Situasjon med ( forurensning, skilsmisse, syke, eldre ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) er dårlig. Derfor vil jeg si at vi må gjøre noe rundt dette, så fort som mulig. stadig- Stadig flere mennesker forstår problematikken rundt (natur og miljø, familie, helse, våre nære, arbeidere fra utlandet, barna våre, teknologisk progress, assimilering, likestilling, internett og sosiale medier). å være knyttet til (med), relatert til, koblet med, angående, verørende – ( Forurensning, skilsmisse, syke, eldre, ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) er knyttet mest til den moderne livstilen vår som har sine fordeler og ulemper. gjør at – Det gjør at situasjon med ( forurensning, antall skilsmisse, syke, eldre, ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) blir stadig verre. bortsett fra – Ingen er engasjert i dette problemet rundt (forurensning, skilsmisse, syke, eldre, ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) bortsett fra få mennesker, fagfolk og eksperter som gjør sitt beste for å hjelpe (natur og miljø, familie, syke, eldre, arbeidere fra utlandet, barna våre, teknologisk progress, med assimilering, med likestilling, barna med internett og sosiale medier). Situasjon med … Situasjon med ( forurensning, skilsmisse, syke, eldre, ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) er ganske dårlig. Derfor bør … Derfor bør vi gjøre noe rundt ( forurensning, skilsmisse, syke, eldre ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) , så fort som mulig. Dessuten er det… Dessuten er det på tide å snakke åpent om problemer som (helse, relasjoner i familie, vennskap ,barnasoppvekst, natur og miljø, syke, klimaendringer, barn og mobbing på skole, sosiale problemer, likestilling, politiske utfordringer, innvandring) er. likevel … Likevel tas ikke utfordring med ( forurensning, skilsmisse, syke, eldre, ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) alvorlig nok til å løse disse problemene rundt (natur og miljø, familie, helse, våre nære, arbeidere fra utlandet, barna våre, teknologisk progress, assimilering, likestilling, internett og sosiale medier), en gang for alltid. hvis – dersom – om Hvis vi ikke gjør noe med( forurensning, skilsmisse, syke, eldre, ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier) kan dette ha alvorlige konsekvenser i nær fremtid. Egentlig vil … Egentlig vil jeg si at (natur og miljø, familie, helse, våre nære, arbeidere fra utlandet, barna våre, teknologisk progress, assimilering, likestilling, internett og sosiale medier ) er kjempeviktig for hele menneskeheten fordi vi ønsker samfunnet og verden uten de store problemene rundt ( forurensning, skilsmisse, syke, eldre, ulver, manglende arbeidskraft i Norge, dårlige karakterer, automatisering i helsesektor, Korona-krise, integrering i det norske samfunnet, kvinnelige ledere, misbruk av sosiale medier). Få tilgang til hele kurset, fra hvor som helst i Verden ! Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Universelle setninger. Instant resultat ! Garantert suksess ! Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Universelle setninger. Øv på disse temaene og prøv å implementere våre universelle setninger: BØR FORELDRE VELGE NÅR BARN SKAL BEGYNNE PÅ SKOLEN? ……………. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger BØR RØYKING BLI FORBUDT UTENFOR OFFENTLIGE STEDER? ……………. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger HVA SYNES DU OM DEN MIDLERTIDIGE ANSETTELSESFORMEN? ……………. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger BØR UNGE BO SAMMEN MED SINE FORELDRE ETTER AT DE HAR FYLT 20 ÅR? ……………. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger MYNDIGHETENE FJERNER AVGIFT PÅ SUKKERVARER. ER DET BRA ELLER NEI? ……………. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger Få tilgang til hele kurset, fra hvor som helst i Verden ! Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Universelle setninger. Instant resultat ! Garantert suksess ! Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Universelle setninger. BØR VI FJERNE RELIGIØSE FRIDAGER i NORGE? Norge har mange offentlige fridager knyttet til kristne høytider, for eksempel jul, påske og pinse. Samtidig er det stadig færre som er kristne i Norge. Det har blitt foreslått å fjerne de religiøse fridagene og heller gi hver ansatt et visst antall fridager som de kan bruke når de vil. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger BØR VI GJØR NORSK NATUR TRYGGERE? Turistnæringen i Norge fokuserer på vill, vakker og uberørt natur. De siste årene har en del turister værtutsatt for ulykker på sjøen, ved fosser og på fjelltopper i Norge. Noen mener at man i større grad børsette opp gjerder og skilt som advarer om farer, andre mener at dette vil ødelegge naturen, og at turister må ta ansvar for seg selv. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger FOR STOR FRIHET HOS UNGE MENNESKER I NORGE. Mange påstår at barn har for stor frihet i Norge. Bør foreldrene har mer kontroll over barna sine eller friheten er det viktigste for barna. Fortell meningen om saken og begrunn den godt ! Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger YRKER I NORGE SOM ER I DEFISITT. Bedrifter i Norge trenger flere folk. De mangler 60.000 arbeidere. Det viser undersøkelse fra etaten som heter NAV. Bedrifter i Norge mangler snekkere, rørleggere, elektrikere og montører. Helse og omsorg sektor trenger også mange faglige arbeidere. Alt dette viser tallene fra NAV. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger KLIMAENDRINGER OG KONSEKVENSER PÅ PLANETEN VÅR. Vi forurenser mye at det er faktum. Samtidlig leder det til store endringer i klima. Fortell din mening om saken og begrunn holdningen din. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger BØR DEN NORSKE SKOLEN INNFØRE KARAKTERER FRA 5. KLASSE PÅ BARNETRINNET? I dag får ikke norske skoleelever karakterer før de begynner på ungdomsskolen. Mange mener at dette er en av grunnene til at norske elever får relativt dårlige resultater på internasjonale tester. Norske elever ligger imidlertid på topp internasjonalt når det gjelder trivsel på skolen. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger ROBOTER I HELSESEKTOREN. Hva mener du om saken? Er det etisk forsvarlig? Er det ok med roboter som serverer forkost til gamle mennesker? Er det ok med roboter under operasjoner? Skriv din mening om saken og argumenter meningene dine godt. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger BØR NORSKE FORELDRE BLI STRENGERE? Mange mener at norske barn oppdrass for fritt i dag, at de er bortskjemte, får lov til for mye, og at det ikke stilles store nok krav til dem. Andre mener at det er vanskeligere å være barn og ungdom i dag enn tidligere. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger FARE FOR CORONA VIRUS PANDEMI. En virus som er opprinnelig fra Kina har smittet allerede 170.000.000 mennesker og 350.000 døde per dags dato. Mange land setter i gang forskjellige tiltak til å stanse epidemi. Nivå B2 – skriftlig og muntlig. Klikk på lenken for å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger BØR TIGGING BLI FORBUDT? Skriv din mening om sak å vite mer om dette temaet. Klikk her! Universelle setninger ASSIMILERING OG INTEGRERING I NORGE. I dage